Narodil se v Praze, mládí prožil v komunismu, kdy cesta pár kilometrů za Rozvadov znamenala čirou utopii. Vladimír Hotovec přesto od patnácti let snil o Japonsku. V té době objevil v časopisu 100+1 reportáž o japonských bojových uměních. Fascinoval ho meč a vůle bojovníků, kteří vědí, jak a kdy uplatnit svou sílu. Zrodil se jeho sen, na který by tehdy asi jen málokdo sázel. On ho ale naplnil.
Vladimír
Hotovec se věnuje japonským bojovým uměním iaidó a kendó. V prvním z
nich se na mistrovství Evropy umístil na třetím místě, později v tomto
sportu v mezinárodní konkurenci získal i prestižní ocenění „nejlepší
bojový duch“. Je to zajímavý člověk. Vyrovnaný sympaťák, který se
stejnou otevřeností, s jakou mluví o svých sportech, přiznává, kde v
životě udělal chyby. Připouští, že samurajský meč mu mnohé dal, ale i
vzal. O svém putování napsal i knihu Cesta srdce. Děkuje v ní za
podporu nejen svému učiteli Tóru Gigovi, ale i své první ženě Margitě a
současné ženě Evě. „V životě jsem udělal hodně chyb,“ říká
přitom,
„japonskému meči jsem byl ochotný obětovat velice mnoho, téměř
všechno.“
Vyučil se elektromontérem, věnoval se karate, ale o meči
stále snil. Jeho představy se začaly naplňovat po roce 1986, kdy se v
Praze setkal s japonskými učiteli kendó a v roce 1988 požádal o možnost
pobytu v Japonsku. „Nakonec z toho v roce 1990 vyplynulo, že mohu
odjet,“ říká. „Nabídli mi roční pobyt. V Japonsku platí, že pokud
nabídku jednou odmítnete, nemusí už se nikdy opakovat. Váhal jsem, měl
jsem rodinu a tři děti. Moje žena přípravy na cestu přijímala mlčky,
oba jsme byli ve stresu. Teprve později, v době krize našeho vztahu
jsem se dozvěděl, že mé rozhodnutí nikdy nepřijala. Stále doufala, že
neodjedu. Pravda je, že já sám, když jsem odjížděl, měl kufry sbalené a
životní sen na dosah ruky, jsem najednou nevěděl, proč to dělám. Byl to
zvláštní moment váhání. Do Japonska jsem přesto odjel.“
Cestoval
přes Rusko, čtyři a půl dne. Dorazil, do Japonska ho nechtěli pro
formální problém s vízem pustit. Po třech hodinách stanul na vysněné
půdě. Setkání s učitelem a japonskou společností pro Vladimíra
znamenalo spoustu nových vjemů. Musel je vstřebat a utřídit. „Japonci
třeba naslouchali, jak na ně mluvím anglicky, ale odpovídali japonsky,“
usmívá se dnes Vladimír. „Trénink jsem také zpočátku nedokázal
pochopit. Ten úplně první byl s malými dětmi, druhý se staršími dětmi.
Ve třetím v řadě, s dospělými, jsem byl po více než
hodině vyzván k
jakémusi sólu. Zápasilo se vždy do prvního zásahu. Poté poslal učitel
do boje nového žáka, zatímco já pokračoval. Síly rychle docházely.
Nechápal jsem. O čem to vlastně je? Ve chvíli, kdy jsem cítil, že už
jedu skutečně na doraz a sotva stojím na nohou, nastoupil
učitel. Až
později jsem pochopil, proč se mne při první hodině snažil srazit na
zem, zahnat do kouta. Chtěl poznat, jaký jsem. Jaká je mentální stránka
mé osobnosti. Chtěl vědět, jestli umím boj dotáhnout do konce nebo jej
vzdám. Jen v takové situaci každý ukáže svoji skutečnou tvář. Zůstal
jsem na nohou, nesrazil mě. On pochopil a občas říkal, že mám tvrdou
hlavu. Kdybych padl na zem a boj vzdal, zařadí mě můj učitel ve svém
hodnocení do jiného šuplíku. A můžete si být jisti, že do mnohem
spodnějšího.“
Vladimír
dnes věří, že blízké poznání jiné kultury člověka zaručeně změní.
„Japonská bojová umění a kontakt s jejich realitou mě naučily přijímat
rány života,“ říká. „V naší kultuře lidé potřebují rychleji ukázat, že
meč má dvě stránky. Nejen tu krásnou, ale i ostrou. V Japonsku je
člověk vychováván tak, aby na problémy zvnějšku nereagoval podrážděně.
Je třeba najít cestu, jak okamžik, který žijete, učinit příjemným.
Jejich filozofie pramení z buddhismu. Jedno z typických rčení říká –
,jedno setkání, jeden okamžik‘. Znamená to, že nic v lidském životě se
neopakuje. Žádný okamžik, nic už nikdy nedokážete vrátit zpět. Žádnou
chvíli už nemůžete prožít znovu. Proč tedy jedinečný životní
okamžik
pošpinit negací?“
Vladimír Hotovec připouští, že společnost, pro
kterou platí podobná filozofie, potřebuje jistý ventil pro nahromaděnou
vnitřní energii. Mohou jím docela klidně být i bojová umění. Jejich
podstatou je zvládnout vlastní vnitřní energii. Využít ji tak, aby
člověk dokázal zasáhnout cíl, avšak bez emocí. A totéž bychom se měli
naučit přenést do života. „Dokázal jste to vy sám?“ ptám se pana
Vladimíra. „Myslím, že jsem se hodně naučil,“ odpovídá. „Snažím se to
předat druhým. Cvičí se mnou spousta lidí. Například jeden podnikatel
mi řekl, že cvičení kendó se mnou je pro něho nejen relaxací, ale i
velkou inspirací. Jednu situaci ve svém byznysu chtěl řešit
tvrdým
způsobem. Bez cvičení by se ale možná rozhodl ke kroku, kvůli němuž by
nespal. Řekl mi, že mu jeho otec vždy kladl na srdce, ať podniká tak,
aby za všech okolností mohl klidně spát. Tento můj kamarád díky cvičení
kendó dokázal změnit svůj postoj. Pozitivně jej proměnil. Pokud jde ale
o mne, mám pocit, že jiným jsem v tomto směru dával, avšak do svého
života jsem tuto zkušenost stoprocentně přenést neuměl. I druhé
manželství, v kterém šťastně žiji, mi ukazuje, že jsem se sice hodně
změnil, ale stále jsem schopen opakovat v životě stejné chyby.“
Vladimír
tvrdí, že nepochybně ano. Nakonec i meč, který mu věnoval jeho učitel,
je důkazem velké důvěry a přátelství. „Můj učitel říkal, že ti, kdo
spolu zkříží meče, se stanou navždy přáteli,“ vysvětluje. „Bojová umění
vám dávají prostor uvědomit si, kým v daný okamžik jste a co dokážete.
Když pravidelně cvičíte, jste stále dokonalejší, nesmíte se nechat
unést sami sebou, svojí ,dokonalostí‘, avšak ani se podceňovat, či
kritizovat. Zdokonalujete se přece stále. Tato cesta končí až s koncem
života.“
Vladimír Hotovec se věnuje nejen cvičení, ale i přednáškám.
Snaží se předat svá poznání a přiblížit nám nejen specifickou oblast
japonské kultury – bojová umění. Nabízí možnost podívat se na vlastní
život prizmatem jiné kultury. Zaujalo mě následující. Před bojem musel
samuraj rychle vyhodnotit situaci. Nelehké rozhodnutí.
Dotkne-li se
meče, bude ho muset použít. Dojde-li k tomu kroku, má jenom dvě
možnosti – vyhrát nebo zemřít. Jiná cesta neexistovala. Říkalo se, že
jen slaboch tasí meč, aniž ho použije. A co když dnes meče nahradíme
slovy? Ve své knize Cesta srdce Vladimír Hotovec popsal svůj příběh.
Příběh muže, který dokázal jít celý život za klukovským snem. Píše, že
je určena všem lidem. I těm, kteří nikdy meč v ruce nedrželi, ani držet
nebudou. „Málokdo z nás tuší, co ukrýváme uvnitř v sobě,“ říká na závěr
Vladimír a přitom cituje název jedné z kapitol své knihy.
„Jen málo
lidí ví o své skutečné síle. Většina vidí jen část svých schopností,
které ční nad povrch jako špička ledovce, a zapomínají, že mnohem větší
část je ukryta pod hladinou.“
Vladimír Hotovec se narodil 28.8. 1953 v Praze. Zpočátku se věnoval karate, později japonským bojovým uměním iaidó a kendó. V roce 1990 se poprvé odjel učit do Japonska, zemi navštívil celkem šestkrát. Založil v Čechách oddíly kendó a iaidó, působil u Policie ČR jako lektor výcviku. Je iniciátorem slavností budó, členem výboru Česko-japonské společnosti, přednáší po celé zemi. Více informací o něm, stejně jako odkaz na knihu Cesta srdce najdete na www.hotovec.cz
Iaidó, umění tasení meče, je soubor sestav boje s imaginárním protivníkem (jeden až čtyři). Začínáte cvičit s dřevěným mečem. Následně používáte skutečný, avšak tupý meč. Nejvyšší formou je cvičení s ostrým mečem, s „živou čepelí.“ „Zjistíte, že vaše mysl uvažuje jinak,“ říká Vladimír Hotovec. „Musíte však přestat myslet na to, že se říznete. Řízli jste se? Pak ano, mělo se to stát. Meč se tak stává vaším učitelem, vaše klidná mysl poté prostorem pro relaxaci.“ Kendó, další z bojových umění, kterým se Vladimír věnuje, je ryze akční. V jeho pojetí se bojovník snaží zasáhnout protivníka bambusovým mečem.
Zdroj: www.padesatpetplus.cz